Cover Image

Metody usuwania wgnieceń samochodowych

Grudzień 8, 2020
Czas czytania: 3 minut

Wgniecenia w karoseriach samochodowych mogą pojawiać się z różnych powodów, czasem wystarczy intensywne gradobicie, które doprowadzi do niewielkich nierówności. Jednak usuwanie wgnieceń możliwe jest na kilka sposobów, które uzależnione są przede wszystkim od wielkości.

Zdecydowanie najprostsze w naprawie są niewielkie wgniecenia, w przypadku których nie doszło do uszkodzenia powłoki lakieru. W sytuacji natomiast większego wgniecenia, popękanej blachy i zdartego lakieru, konieczne będzie zastosowanie bardziej zaawansowanych, droższych i bardziej czasochłonnych procesów. Jakie metody usuwania wgnieceń karoserii samochodów wyróżniamy?

Wypychanie metodą PDR

Dzięki zastosowaniu tego stosunkowo nowego rozwiązania można skutecznie usuwać wgniecenia z karoserii bez konieczności jej lakierowania. Można ją z powodzeniem wykorzystać jeśli powstałe zniszczenia są niewielkie. Mowa tu o takich, które powstały na parkingu, w czasie gradobicia czy gdy staliśmy w korku. Jednak, aby była możliwa do wykorzystania, powłoka lakiernicza nie może być uszkodzona. Wgniecenia są tutaj wypychane lub wyciągane bez wpływu na lakier. W celu wypychania wykorzystuje się specjalna dźwignię, która precyzyjnie przywraca do właściwej pozycji uszkodzoną blachę. Z kolei specjalna lampa z odbłyśnikiem pozwala na stwierdzenie czy nie doszło do pozostawienia żadnych nierówności.

Metoda PDR w wyciąganiu wgnieceń

Również w ramach PDR możliwe jest zastosowanie metody wyciągania z wykorzystaniem kołka i kleju. Wygląda to w następujący sposób. Tam gdzie znajduje się wgniecenie naklejony zostaje specjalny kołek o kształcie grzybka. Gdy się za niego pociągnie, dochodzi do prostowania blachy. Takie rozwiązanie sprawdza się jeśli wgnieceń jest dużo lub jeśli znajdują się w trudno dostępnych miejscach.

Metoda panelowa w usuwaniu wgnieceń 

W sytuacji, gdy szkody na karoserii są nadmiernie duże, aby zastosować PDR można skorzystać również z metody panelowej. W ten sposób również oszczędzimy sobie dużych prac blacharskich. W tym wypadku naprawia się podszycie karoserii, a jednocześnie nie dochodzi do ingerencji w konstrukcję nośną. Spotter to elektryczne urządzenie, które wykorzystywane jest do usuwania wgnieceń. Taka naprawa wykonywana jest z zewnątrz i nie ma potrzeby demontażu uszkodzonego elementu. To dobre rozwiązanie jeśli zniszczenia dotyczą dużych powierzchni, jednak metody tej należy unikać przy elementach konstrukcyjnych, jak np. ramy drzwi.